LOADING

Follow me

Ο Πέτρος Μπιρμπίλης γράφει για την Μαλβίνα
29/06/2016|KEIMENA

Ο Πέτρος Μπιρμπίλης γράφει για την Μαλβίνα

Ο Πέτρος Μπιρμπίλης γράφει για την Μαλβίνα

Η Μαλβίνα ήταν «απλώς καλά και σχετικά ευγνώμων». 

Στα μέσα της δεκαετίας του 60, ένα κορίτσι με μαύρα μαλλιά αναστατώνει την μικρή κοινότητα της Χαλκίδας. Ονομάζεται Μαίρη Σακκά. Κορίτσι μελαχρινό, με μακριά μαύρα μαλλιά, διαβάζει Γιώργο Χειμωνά και στο διαγώνισμα της ζωγραφικής ζωγραφίζει την Αγία Παρασκευή- πολιούχος της πόλης, ολόγυμνη. Δεν είναι άλλη από την Μαλβίνα Κάραλη ή απλώς Μαλβίνα, που ήδη έχει αρχίσει να δίνει τα πρώτα δείγματα μιας προσωπικότητας που κάνει ξεκάθαρο ότι δεν θέλει να περάσει από αυτή τη ζωή δίχως να αφήσει πίσω το στίγμα της. Οι ιστορίες για την καταγωγή και τα παιδικά της χρόνια είναι τόσο ασαφείς και ανεξιχνίαστες όσο και η ζωή του Ιησού μέσα από Ευαγγέλια. Ακόμη και οι πιο κοντινοί της άνθρωποι δεν είναι σε θέση να πουν με βεβαιότητα κάτω από ποιες συνθήκες μεγάλωσε πριν τα εφηβικά της χρόνια στη Χαλκίδα. Από νωρίς έμαθε να πλέκει τον μύθο της, ως εκ τούτου δεν είναι περίεργο που ούτε καν οι φίλες δεν κατάφεραν να μάθουν μια ξεκάθαρη ιστορία για τα πρώτα της χρόνια.

Η ίδια θεωρούσε τον εαυτό της ορφανό μέχρι την τελευταία της ώρα και συνήθιζε να λέει: «Υποπτεύομαι βαθύτατα όσους διαφημίζουν την ευτυχία τους, ακόμα κι εμένα-όποτε το έχω κάνει» συμπληρώνοντας ότι προτιμά να δηλώνει πως είναι «απλώς καλά και σχετικά ευγνώμων».

Όμως ακόμα και αν κάποιες από τις λεπτομέρειες δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα, το σίγουρο είναι πως όλες μαζί σκιαγραφούν την περίπλοκη προσωπικότητά της. Αντιφάσεις, περσόνες που εναλλάσσονταν η μια την άλλη όπως τα φεγγάρια μετατρέποντάς την άλλοτε σε δογματική διανοούμενη, άλλοτε σε πειθήνια και υποταγμένη σύζυγο και μητέρα και άλλοτε σε υπέρλαμπρη τηλεοπτική σταρ που το μόνο που την ενδιέφερε ήταν τα φωτογραφικά φλας.

 

l_-8-

l-51

 

Είχε την ικανότητα να τρέφει την εικόνα της με θαυμαστή ακρίβεια.

Απέκτησε πολλές ιδιότητες. Από δημοσιογράφος και παρουσιάστρια έως συγγραφέας βιβλίων μαγειρικής ακόμα και τραγουδίστρια σε νυχτερινά μαγαζιά, «απωθημένο από πάντα», όπως έλεγε σε όσους έμεναν έκπληκτοι βλέποντας την γιγαντοαφίσα της στους δρόμους της Αθήνας.

Περίπου στα 15 της γνωρίζει τον Βαγγέλη Κάραλη. Μένει αμέσως έγκυος και τον παντρεύεται. Μαθήτρια ακόμα αλλά με την σχολική ποδιά δέκα δάχτυλα πιο ψηλά από τις άλλες, συνεχίζει να ξαφνιάζει τους κατοίκους της Χαλκίδας. Εκτός σχολείου φορά μακριά αραχνοΰφαντα φορέματα, στολίζει με μαύρες κουρτίνες το διαμέρισμά της και μητέρα πλέον, σουλατσάρει στην παραλία με στρατιωτικά καυτά σορτς και κοθόρνους, σπρώχνοντας ένα μαύρο καρότσι, στολισμένο με μαύρα μεταξωτά. Μέσα στο καρότσι η κόρη της Μελίτα, ως άλλο «Μωρό της Ρόζμαρι» όπως έλεγε με αυτοσαρκασμό αργότερα.

Το γράψιμο υπήρξε ένα από τα ταλέντα της που μαζί με την αγάπη για το διάβασμα και την εξαιρετική μνήμη που διέθετε φαίνεται να έπαιξαν σημαντικό ρόλο στο να κερδίσει -μαθήτρια ακόμα- το πρώτο βραβείο ενός διαγωνισμού για την αναζήτηση νέων δημοσιογράφων του περιοδικού «Γυναίκα». Τα επόμενα χρόνια εργάζεται ως αρθρογράφος στις εφημερίδες «Απογευματινή», «Βραδινή» και στα περιοδικά «Φαντάζιο» και «Επίκαιρα».

Κι ενώ όλα καταδεικνύουν ότι το μόνο που την ενδιαφέρει είναι η δημοσιογραφία, εγκαταλείπει την Αθήνα για να ζήσει στο Παρίσι. Όταν επιστρέφει στην Ελλάδα, κάπου το 1978, μαζί με τα πρώτα τηλεοπτικά βήματα της στην εκπομπή Αγροτικοί διάλογοι της Κρατικής Τηλεόρασης, γνωρίζει τον δεύτερο σύζυγό της, σκηνογράφο Γιώργο Πάτσα. Μέσα σε μια νύχτα εγκαταλείπει το διαμέρισμά της για να ζήσει μαζί του κι αποκτούν μαζί το δεύτερο παιδί της, την Μαριανίνα. Αν και δεν χάνει ποτέ το πάθος τις για τις τέχνες και το διάβασμα, τα επόμενα χρόνια βάζει βαθιά στο πετσί της τον ρόλο της πειθήνιας μητέρας και νοικοκυράς. Μιας νοικοκυράς που κλαίει απαρηγόρητη όταν μαθαίνει τον θάνατο του Ράινερ Φασμπίντερ, όπως είχε πει σε συνέντευξή της η Αλίκη Βουγιουκλάκη, μια από τις κολλητές φίλες της εκείνα τα χρόνια. Ταυτόχρονα έχει αρχίσει να γράφει την περίφημη στήλη της στο περιοδικό «Γυναίκα». Απρόβλεπτη και βαθυστόχαστη, ελάχιστα θυμίζει τις κόλουμνιστ των κοσμικών στηλών. Αν και πολλοί αρχίζουν να την μισούν για τις ιδιαιτερότητές της, οι περισσότεροι από εκείνους που την συναντούν μαγεύονται από τις ατάκες και την φυσική γοητεία της. Τους κάνει να νιώθουν ότι μπορούν να της εξομολογηθούν τα πάντα. Όπως είναι φυσικό, οι πόρτες ανοίγουν εύκολα σε ένα τέτοιο πλάσμα.

Η μεγάλη επιτυχία έρχεται στις αρχές της δεκαετίας του ‘90. Το γλυκό κορίτσι με το πλατύ χαμόγελο και τα κοντά πλέον αλλά πάντα μαύρα μαλλιά, δεν ζει πια με τον Γιώργο Πάτσα. Έχει ερωτευτεί τον συγγραφέα Διονύση Χαριτόπουλο. Στην εκπομπή που κάνουν μαζί, το Mea Culpa στο Seven X, εκείνη μπροστά σε ένα καθρέφτη συνομιλεί με ποιητές, τραβεστί και σταρ για τον έρωτα, τα λάθη, τα πάθη, το μακιγιάζ της χήρας και για το «πως θα είστε ένα ωραίο πτώμα».

Κι αυτό είναι μόνο η αρχή. Τίποτα δεν μπορεί να σταματήσει την επινοητικότητα και την τόλμη της αιρετικής Μαλβίνας, που μπορεί να είναι αντί-τηλεοπτική, όμως ξέρει να κάνει τα πάντα με στυλ. Στο επόμενο τηλεοπτικό της εγχείρημα με τίτλο Η πόλις εάλω σερβίρει πατσά στην κρεαταγορά, πουλάει λουλούδια στα μπουζουξίδικα, καθαρίζει τζάμια στα φανάρια, υποδύεται τη ρακοσυλλέκτρια έως ότου καταλήξει – με λιμουζίνα που οδηγεί τσολιάς- στην τηλεόραση και στο ραδιόφωνο του ΑΝΤ1 που την περιμένει η μαζική αποδοχή της εκπομπής Όσο υπάρχουν Έλληνες.

Ντυμένη στα μαύρα, σχεδόν δυσοίωνη ανάμεσα στις ξανθές του καναλιού, δεν χαρίζεται σε κανέναν. Η συνεργασία με το κανάλι δεν θα κρατήσει πολύ. Έχοντας φοβηθεί από την επιτυχία σπάει το συμβόλαιό της και προσχωρεί στο Star για μια σειρά από πορτραίτα αγιογραφίες με τίτλο Βίοι Αγίων. Υπερβολικά ήρεμο εγχείρημα για την ανήσυχη φύση της που την οδηγεί στο συμβόλαιο για τα καθημερινά ζωντανά ημίωρα δελτία ειδήσεων, στον ΣΚΑΪ και μετά στο ΜΕGA.

 

18_30_1

ef094ff3a86cc7896eaa272415d97419

23_5

 

Είναι η μεγάλη της ώρα.

Αν και συχνά χρησιμοποιεί ένα ακατάληπτο λεξιλόγιο όλοι στήνονται να δουν την αναρχική κουλτουριάρα που δεν διστάζει μπροστά σε τίποτα. Το τηλεοπτικό κοινό μένει έκπληκτο με το θάρρος και τον τρόπο με τον οποίο εκφράζει τις απόψεις της. Εκείνη γελά με τους πάντες και τα πάντα. Δεν γελούν όμως τα πρόσωπα που πιάνει στο στόμα της. Κάνει όλο και πιο πολλούς εχθρούς με αποτέλεσμα να μεταμορφωθεί σε persona non grata για πολλά πρόσωπα της εξουσίας.

Αγνοώντας τους, σίγουρη για την δύναμη που της έχει δώσει το κοινό της, κι ενώ κάνει φωτογραφήσεις για εξώφυλλα, συνεχίζει να συντηρεί τον αγαπημένο της ρόλο: αυτόν της καλής συζύγου, μητέρας και νοικοκυράς. Εκδίδει βιβλία και κάνει εκπομπές με συνταγές μαγειρικής, με συμπαρουσιαστές τα δύο μικρότερά της παιδιά, όπου, κοιτάζοντάς την, πιστεύει κανείς πως το μόνο που την ενδιαφέρει είναι αν θα βράσουν καλά τα μακαρόνια.

Τι κρύβεται λοιπόν πίσω από αυτή την αντίφαση που θυμίζει μπλόφα; Η επιθυμία της να μην ενταχθεί σε κανενός είδους σχήμα ή μήπως ότι πίσω από την ατσάλινη εικόνα που προβάλει στις εκπομπές της κρύβεται μια μελαγχολική κι εύθραυστη γυναίκα;

Τα τελευταία της χρόνια, παραγκωνισμένη από την τηλεόραση αλλά αγαπημένη όσο ποτέ από τους θαυμαστές της, γνωρίζει μια ακόμη επιτυχία, μέσα από την στήλη «Σαββατογεννημένη» στο περιοδικό Symbol. Ονειρεύεται επίσης ένα σπίτι στο Μαρόκο και σχεδιάζει έναν νέο γάμο. “Πως φαντάζεσαι την ζωή σου έπειτα από δέκα χρόνια” την ρωτούν. «Μια πενηντάρα με άσπρα άβαφα μαλλιά, που θα γράφει βιβλία και θα φτιάχνει σπιτικές μαρμελάδες. Δεν έχω καμιά διάθεση να παίξω τη νεάζουσα.»

Έφυγε στα πενήντα της χρόνια. Αθώα κι άτακτη. Λατρεμένη αλλά και παραγκωνισμένη.

Ποια ήταν τελικά η Μαλβίνα Κάραλη;

Κανείς δεν ξέρει ακριβώς. Μέσα στους έξι μήνες που μου πήρε να ολοκληρώσω την έρευνα για την έκδοση της “Οδού Πανός” αφιερωμένη στο πρόσωπό της, αυτό κατάλαβα. Με όσους κι αν μίλησα, από τις κόρες της, τις φίλες της, τις συναδέλφους της, τον έναν από τους συζύγους της, την οικιακή βοηθό της, μέχρι, φυσικά, τον Μενέλαο Καραμαγκιώλη τον τελευταίο πολυαγαπημένο της και συμπαραστάτη στην περιπέτεια της υγείας που της στοίχισε την ζωή, κατάλαβα, ότι, ήταν δική της επιθυμία το ερώτημα αυτό να μην να μην απαντηθεί ποτέ.


*Ο Πέτρος Μπιρμπίλης είναι συγγραφέας. Έχει εκδώσει δυο συλλογές διηγημάτων από τις εκδόσεις Μελάνι, μια συλλογή με ποιήματα από τις εκδόσεις Bibliotheque και το αφιέρωμα στην Μαλβίνα Κάραλη από τις εκδόσεις Πανός.

Το κείμενο δημοσιεύτηκε στο πρώτο τεύχος του FROOT Magazine. Μπορείς να ξεφυλλίσεις online ολόκληρο το περιοδικό εδώ!

no comments
Share

Πέτρος Μπιρμπίλης